Сторінка психолога

Завітайте на блог ЯРОЦЬКОЇ ОКСАНИ АНАТОЛІЇВНИ практичного психолога Конотопської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 11

ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ

«Кожна особистість – це  неймовірний всесвіт: захопливий, глибокий, таємничий»

План  проведення  тижня психології

у Конотопській загальноосвітній школі  I-III ступенів № 11

Мета: підвищити рівень знань учасників освітнього процесу про психологію, сприяти всебічному розвитку школярів, створити позитивний настрій підтримати розвиток творчих здібностей формувати толерантні стосунки.

Дата Тема заходу Відповідальний Категорія учасників
1. 19.04.2021р.

Девіз дня: «Доброта – маркер  повноцінної особистості»

Відкриття тижня психології . Ознайомлення учасників освітнього процесу з програмою проведення різноформатних заходів.

1. Он-лайн опитування «Для мене психологія – це…»

2.  Робота майстерні гарного настрою «Смайлик для кожного»

3. «Психологічний вісник он-лайн » https://mukharskayapsi.blogspot.com/2020/04/10.html

4. Акція: «Добрий вчинок»

(Зробіть добрий вчинок для членів Вашої родини та про мотивуйте інших своїм постом у групі школи)

 

Практичний психолог Учасники освітнього процесу
2. 20.04.2021р.

Девіз дня: «Життя без темних смуг»

1. Відео перегляд  та обговорення казки про добро https://www.youtube.com/watch?v=Vr4XiXf57Tc&t=163s

2. “Air-party”! – для найменших

3.  Батькам: поради «Мистецтво доброти: навчіть дитину піклуватися про інших» https://childdevelop.com.ua/articles/upbring/17/

4. Панорама тестів « Пізнай себе».

5. Дитячий розвиток. Паперопластика «Лялька емоцій та почуттів»https://www.youtube.com/watch?v=sdx4ldhDn5A

 

 

Практичний психолог Учні 1-4 класів

 

 

Батьки здобувачів освіти

3. 21.04.2021р

«У внутрішньому світі людини – доброта це сонце! “.

В. Гюго

1. ГРА «Прокачай мозок» https://www.youtube.com/watch?v=r92ifPU8ets&feature=share&fbclid=IwAR1iY4uqRXGE67vSPKXM2wC7TY_evD_nIqkh_MkXAyUzXqcRqYebK7A8tQs

Психологічні ігри  https://learningapps.org/view4666646

 

2. Психологічна гра “Мемка мімка”

3. Конкурс малюнків для учителів «Портрет колеги»

4. Робота майстерні гарного настрою «Смайлик для кожного»

 

 

Практичний психолог 5-11 класи,

 

 

 

 

 

 

педагоги

3-4 класи

4. 22.04.2021р.

«Життя кожної людини є шляхом до самої себе.» Г. Гессе

1. Челендж «Онлайн діалог із психологом»

2. Створення релаксаційного куточка

3. Онлайн-консультація «Прихована сила усмішки» https://zatyshok.net.ua/438/?fbclid=IwAR2Sp31x_2EkNO2pMaqa5nVAOlyHXG4WXaggCwiM_3UmtssdEOyFpXS24m0

 

Практичний психолог Учні 2-9 класів
5. 23.04.2020р.

«Кожна особистість – це  неймовірний всесвіт: захопливий, глибокий, таємничий»

1.Творча лабораторія: «Психологічний портрет школи».

2.  Мотиваціні хвилинки Цінуй своє життя, воно прекрасне!

https://www.youtube.com/watch?v=GYjkgg7JO-M&t=8s

3. Психологічна палітра. Підсумки Тижня (обмін думками та пропозиціями).

 

Практичний психолог  

Учні,вчителі,

батьки

Конотопська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11

Конотопської міської ради Сумської області

 

ПЛАН ЗАХОДІВ

СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ                БУЛІНГУ НА 2021-2022 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

 

 

 

місяць Зміст роботи Термін виконання Відповідальний Відмітка про виконання
  1.     Дослідження безпечного освітнього середовища (проективна методика «Мапа школи») 

2.     Оновлення на шкільному веб-сайті, сторінці ФБ, дошці оголошень:

·        Телефонів довіри;

·        Правил поведінки здобувачів освіти;

·        Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу;

·        Порядку реагування  на доведені випадки булінгу у школі та відповідальність  осіб, причетних до булінгу.

 

До 08.09.2021

 

Білоножко М.В., Яроцька О.А.  
3.     Створити комісію з розгляду випадків булінгу та оформити журнал реєстрації рішень комісії До 07.09.2021 Білоножко М.В.  
4.     Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню педагогічними працівниками Протягом року Педагогічний колектив  
5.     Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків Протягом року Класні керівники 1-4-х класів  
6.     Консультування класних керівників психологом, радою профілактики з проблемних ситуацій. Протягом року Практичний психолог  
7.     Проведення консультацій  психолога з питань взаємин батьків з дітьми Протягом року Яроцька О.А.  
8.     Надання рекомендацій щодо запобігання проявів булінгу Протягом року Практичний психолог  
9.     Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу Один раз на семестр Практичний психолог  
10.   «Скринька довіри» Протягом року Всі учасники освітнього процесу  

 

  11.  Профілактично-просвітницька робота із залученням представників ювенальної превенції Національної поліції,  Служби у справах дітей Конотопської міської ради та спеціалістів Конотопського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги За потребою Білоножко М.В.  
вересень 12.  Тиждень з протидії булінгу (за окремим планом) Вересень 2021 Білоножко М.В.  
13.  Підготовка наказів «Про попередження насильства та булінгу в закладі освіти» та «Про порядок дій працівників закладу освіти у разі виявлення випадку насильства в закладі освіти»

 

15.09.2021 Білоножко М.В.  
14.  Засідання членів учнівського самоврядування  «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу»

 

27.09.2021

 

Білоножко М.В.  
жовтень 15.  Розробка пам’ятки «Як учасникам освітнього процесу реагувати на цькування» Протягом місяця Яроцька О.А.

 

 
16.  Консультування з питань протидії булінгу в учнівському середовищі Протягом місяця Яроцька О.А.

Класні керівники

 
17.   Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики насильства Протягом місяця Білоножко М.В.  
листопад 18.  Розвивальне заняття «Як довіряти і бути вдячним іншим» Листопад 2020 Класоводи 2-х класів  
19.  Проведення навчального семінару  для вчителів «Кібербулінг або агресія в інтернеті: Способи розпізнання і захист дитини». Осінні канікули Білоножко М.В., Яроцька О.А.,

Залучені фахівці

 
20.  Заняття з елементами тренінгу для учнів 5-8 класів «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» Протягом місяця Класні керівники

5-8 класів

 
21.  Проведення акції «16 днів проти насильства» (за окремим планом)

Проведення Тижня толерантності(за окремим планом)

24.11.2021- 10.12. 2021 Яроцька О.А., класні керівники 1-11 класів, батьки  
грудень 22.  Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права (за окремим планом) 06.12.2021-10.12.2021 Білоножко М.В., класні керівники  
23.  Година спілкування «Не бійся говорити про насильство» 16.12.2021

 

Яроцька О.А,

учні 8-х класів

 
24.  Тематичні батьківські збори в класах, анкетування батьків про безпеку в закладі освіти З 20.12.2021

 

Класні керівники  
25.  Анонімне анкетування учнів 5-11 класів про випадки насильства у школі 27.12.2021 Яроцька О.А.,

Класні керівники 5-11-х класів

 
січень 26.  Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти Зимові канікули

 

Яроцька О.А.,

 

 
27.  Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу За результатами І семестру Яроцька О.А.  
28.  Година спілкування   «Як приборкати власних драконів» Протягом місяця Класні керівники  
лютий 29.  Година спілкування «Безпечний інтернет. Кібербулінгу – НІ!» Протягом місяця Класні керівники 9,

10-х класів

 
30.  Інтерактивне заняття «Протидія булінгу в учнівському середовищі» Протягом місяця Яроцька О.А.,  учні 10 класу  
31.  День безпечного Інтернету 2021 під гаслом «Разом для найкращого Інтернету» 11.02.2021 Вч. інформатики  
32.  Година спілкування «Проблема булінгу очима підлітка» Протягом місяця Класні керівники

9-х класів

 
березень 33.  Конкурс плакатів проти насильства « StopBulling» Протягом місяця Білоножко М.В.  
34.  Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» Протягом місяця Яроцька О.А., учні 6 – 9-х класів  
35.  Бібліотечні уроки, виставки літератури, бесіди «Ми – проти булінгу» Протягом місяця Бібліотекар

Ляляєва Н.Б.

 
36.  Міні – тренінг з педагогами «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» Весняні канікули Білоножко М.В.,

Яроцька О.А

 
квітень 37.  Заняття з елементами тренінгу «Обери безпечний шлях» Протягом місяця Класні керівники 4-х класів  
38.   Година спілкування «Культура спілкування з людьми» Протягом місяця Практичний психолог, учні 8-х класів  
39.  Виготовлення лепбуку  «Протидія булінгу» Протягом місяця Практичний психолог, учні 7-8 класів  
травень 40.  Проведення інформаційно-превентивних заходів до Міжнародного дня протидії булінгу, 4 травня До 04.05.2022 Білоножко М.В., Яроцька О.А.  
41.  Заняття шкільної ради старшокласників за участю практичного психолога на тему «Не допускай насилля над ближнім» Протягом місяця Білоножко М.В., Яроцька О.А.  
42.  Проведення моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти шляхом анкетування Останній тиждень травня Яроцька О.А.  
43.  Звіт про виконання плану заходів із запобігання та протидії булінгу. Останній тиждень травня Білоножко М.В.  

 

Інформація для батьків, вчителів та учнів.

Психологічне та фізичне насилля серед дітей шкільного віку, його види і поради батькам, педагогам та дітям як діяти у складних ситуаціях

 «ЩО ТАКЕ БУЛІНГ?»

  1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року №2657 –VІІІ»
  2. Лист МОН України від 29.01.2019 № 1/9-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
  3. України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року №2637 –VІІІ» (управлінський та просвітницький підхід).

 

 

Порядок виявлення, розгляду та реагування на випадки булінгу в закладі освіти

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого.

Закон України «Про освіту»

 

Особа Покрокові дії
Нормативно-правові документи:

– Закон України «Про освіту»

– Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

– Постанова Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 р. № 800 «Деякі питання соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю»

– Лист Міністерства освіти і науки України від 29.01.2019 № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосувань норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Керівник  закладу освіти

 

     Забезпечує створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:

·       приймає та розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування;

·       скликає засідання комісії з розгляду випадків боулінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

·       за результатами рішення комісії про підтвердження факту булінгу повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

·       забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

·       з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства юстиції України, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

·       забезпечує оприлюднення на веб-сайтах, на дошках оголошень та при проведенні інструктажів для всіх працівників закладу освіти: правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти; плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти; порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

Уповноважена особа за реалізацію норм законодавства у сфері запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти

 

·       Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вона була особисто або інформацію про які отримала від інших осіб. Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування)

  • Бере участь:

у проведенні розслідування випадків булінгу (цькування)

засіданні комісії з розгляду випадків булінгу (цькування).

·       Повідомляє батькам здобувачів освіти за їх запитом інформацію про діяльність закладу освіти, у тому числі щодо надання соціальних та психолога-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

Практичний психолог/ соціальний педагог

 

·       Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого він був особисто або інформацію про які він отримав від інших осіб.

·       Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування)

·       Може поспілкуватись з учасниками ситуації: жертвою, кривдником чи (кривдниками), свідками.

·       Забезпечує профілактику та запобігання булінгу (цькуванню).

·       Забезпечує надання консультативної допомоги батькам з питань булінгу.

·           Здійснює психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали бід булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

Класний керівник, учитель-предметник

 

·       Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого він був особисто або інформацію про яку він отримав від інших осіб.

·        Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

·       За рішенням керівника закладу бере участь:

у проведенні розслідування випадків боулінгу;

засіданні комісії з розгляду випадків булінгу (цькування).

·       Може поспілкуватись з учасниками ситуації: жертвою, кривдником чи (кривдниками), свідками.

·           Проводить системну робота з інформування, роз’яснення з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії всіх учасників освітнього процесу; організації тематичних заходів, зустрічей, бесід, консультацій.

Медичний персонал закладу освіти

 

·       Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого він був особисто або інформацію, про яку він отримав від інших осіб

·       Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування)

·       Може поспілкуватись з учасниками ситуації: жертвою, кривдником чи (кривдниками), свідками.

·       Надає (у разі необхідності) невідкладну медичну допомогу.

Обслуговуючий  персонал

 

·       Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого він був особисто або інформацію, про яку він отримав від інших осіб.

·       Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

Батьки постраждалої дитини ·       Подають керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

·       Можуть вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

·       Можуть брати здасть у засіданні комісії з розслідування випадку булінгу.

·       Звертаються до уповноважених органів Національної поліції України та служби у справах дітей для повідомлення про випадок булінгу, у тому числі в разі незгоди з рішенням комісії, яка не кваліфікувала випадок як булінг.

·       Сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування).

·       Виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

·       Можуть запитувати інформацію про діяльність закладу освіти, у тому числі щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

Здобувачі освіти

 

·       Повідомляють керівництво або працівників закладу освіти про факти булінгу (цькування) свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
Дитина, яка постраждала від булінгу

 

·       Звертається для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє,

·       Та/або до батьків чи інших законних представників, органів Національної поліції, служби у справах дітей, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, спеціалізованих установ з надання безоплатної первинної правової допомоги, регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги тощо.

·       Може брати участь у засіданні комісії з розслідування випадку булінгу.

 

Алгоритм дій у разі виявлення ознак чи фактів, що можуть вказувати на
вчинення домашнього насильства щодо дитини

 

Домашнє насильство – діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчиняла домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

 

Особа Покрокові дії
Нормативно-правові акти:

– Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

– Закон України «Про освіту»

– Постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»

– Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами»

– Лист Міністерства освіти і науки України від 30.10.2018 № 1/9-656 «Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей»

Керівник закладу освіти

 

    Забезпечує реалізацію в закладі освіти заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству шляхом:

·      проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи з протидії та запобігання насильству;

·       здійснення з учасниками освітнього процесу інформаційно-просвітницьких заходів з питань запобігання та протидії насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей;

·       організацію роботи практичного психолога, соціального педагога з постраждалими дітьми;

·       визначення уповноваженого спеціаліста з числа працівників закладу для проведення невідкладних заходів реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи, інших осіб.

Уповноважена особа, що здійснює невідкладні заходи реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи/інших осіб ·      Інформує керівника закладу про ситуацію насильства або загрозу його вчинення.

·      Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформує уповноважений підрозділ органу Національної поліції та службу у справах дітей (у випадку, коли постраждалою особою та/або кривдником є дитина).

·      Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

·      Фіксує необхідну інформацію в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства.

·      Повідомляє працівників психологічної служби закладу освіти.

·      У разі виникнення підозри щодо домашнього насильства або реальної загрози його вчинення, зустрічається з дитиною, стосовно якої є інформація, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки, надає емоційну підтримку.

·      Якщо в процесі розмови дитина підтверджує факт насильства щодо неї, з’ясовує терміни подій, які відбулися з дитиною, та можливості отримати їх опис.

Практичний психолог/ соціальний педагог

 

·       При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.

·       Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

·       Може провести первинне опитування дитини.

·       Не залишає дитину наодинці.

·       Забезпечує психологічний супровід та соціально-педагогічний патронаж в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства.

·       Бере участь (у разі необхідності) в оцінці рівня безпеки, у проведенні оцінки потреб дитини та в роботі мультидисциплінарної команди виконавчого комітету міста/району/ОТГ з надання соціальних послуг дитині з родиною (за погодженням з керівником закладу).

Класний керівник

 

·       При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.

·       Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

·       Може провести первинне опитування дитини.

·       Не залишає дитину наодинці.

·       Може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення.

·       Забезпечує організацію роботи в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства.

Вчитель-предметник

 

·       При  отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.

·       Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

·       Не залишає дитину наодинці.

·       може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення.

Медичний персонал закладу освіти

 

·       При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі;

·       Надає невідкладну медичну допомогу (за необхідності).

·       Може провести первинне опитування дитини.

·       Не залишає дитину наодинці.

Обслуговуючий персонал закладу освіти

 

·       При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.

·       Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

·       Не залишає дитину наодинці.

Дитина постраждала

 

·       Звертається  до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.

·       Або/та звертається для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад,  до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безкоштовної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб).

Батьки постраждалої дитини   

 

·       Забезпечують  надання дитині екстреної медичної допомоги (у разі потреби).

·       Звертаються  для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.

·       Або/та звертаються для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад,  до  органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб тощо).

Інші особи, яким стало відомо про випадок домашнього насильства

 

·       Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти.

·       Забезпечують організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

·       Не залишають дитину наодинці.

·       Передають інформацію суб’єктам, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад,   органам Національної поліції, службі у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування тощо).

 

___________________

 

 

Хто з батьків не мріє, щоб його дитина виросла найрозумнішою, найвродливішою, найсильнішою, найдобрішою і наймужнішою, хто не сподівається, що люди поважатимуть сина чи доньку за працьовитість і знання справи, за вихованість. Одним словом, ми мріємо про всебічну досконалість наших дітей.

Проте, на життєвій ниві нашим дітям доводиться зустрічатися з різними перешкодами, які ми досить часто можемо не помічати. Це і підліткові кризи, і шкільні непорозуміння,конфлікти, навіть жорстокість та насилля. Щодо останнього, то на сьогодні це явище отримало ім’я «булінг».

 Булінг – від англ. bulli – хуліган, залякувати. Це навмисна повторювана поведінка, що проявляється у вигляді цькування, бойкоту, насмішок, дезінформації, знищення особистих, речей, побиття. Це небажана агресивна поведінка дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

Види булінгу можна об’єднати у групи словесного (вербального), фізичного, соціального (емоційного) та електронного (кібербулінг) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу.

Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей. Найчастіше булінг відбувається в таких місцях, де контроль з боку дорослих менший або взагалі його нема. Це може бути шкільний двір, коридори, роздягальні, вбиральні, сходи, спортивні майданчики. Найчастіше дитина піддається знущанням і поза територією школи, наприклад на шляху до дому, а також у соціальних мережах.

 Найчастіше жертвами булінгу стають діти, які мають:

  • фізичні вади – погано чують, носять окуляри, фізично слабкі;
  • відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні діти»);
  • деякі захворювання: заїкання, порушення мовлення, порушення письма;
  • особливості поведінки – замкнуті чи імпульсивні, тривожні;
  • слабо розвинені гігієнічні навички (носять брудні речі, мають неприємний запах);
  • обдарованість, видатні досягнення.

 Наслідки для жертви булінгу.

Розлади психіки. Навіть одиничний випадок булінгу залишає глибокий емоційний шрам, що вимагає спеціальної роботи психолога. Дитина стає агресивною і тривожною, що переходить і в доросле життя. У неї виникають проблеми у поведінці. Вона схильна і до депресій, і до суїциду.

Складнощі у взаєминах. Шанси стати жертвами мобінгу на робочому місці у людей, які пережили булінг в дитинстві, зростають в багато разів. Світова статистика стверджує, що дорослі, які перенесли знущання в дитинстві, в більшості своїй залишаються самотніми на все життя, їм важче підніматися кар’єрними сходами.

Хвороби. Результатом булінгу дуже часто бувають фізичне нездужання.

 

Щоб убезпечити своїх дтей від булінгу батькам варто дотримуватись певних правил:

  • Спілкування з дітьми і довіра. Спільна рибаловля і походи. Це час, щоб зупинитися і вислухати дитину, дізнатися про її переживання. З дитиною потрібно розмовляти. Ніколи не обвинувачувати і не засуджувати її
  • Розумний контроль. Правила мають бути чіткими, але прозорими, підкреслює вона. Втім, контроль – це вторинне. Головне – довіра і хороші стосунки.
  • Відверто про небезпеки. Потрібно відверто говорити з ними про всі ризики, щоб діти розуміли, якими будуть наслідки їхньої необережності. Такі відверті розмови також сприяють взаємній довірі і захищають від небезпечних захоплень в інтернеті.
  • Тривожні дзвіночки. Слід негайно бити не сполох, якщо дитина проводить в інтернеті більш як три години на день, тобто якщо дитина мовчазна, має поганий апетит, не має інтересу до життя та не має інших захоплень й інтересів поза інтернетом.

Головною умовою протидії булінгу та його виникненню є співпраця батьків, вчителів та психолога, розуміючи один одного та наших дітей нам під силу викорінити дане явище. Забезпечивши підтримку та розуміння підростаючому поколінню.

Як вчителю не стати жертвою булінгу

https://nus.org.ua/articles/yak-vchytelyu-ne-staty-zhertvoyu-bulingu/

 

Як виявити жертву цькування у школі. Алгоритм для батьків

Порядок реагування

на доведені випадки булінгу (цькування)

  1. Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу (цькування),  визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то керівник навчального закладу в обов’язковому порядку повідомляє про це  уповноваженим підрозділам:
  • Ювенальній поліції сектору превенції Конотопського відділу Національної поліції;
  • Службі у справах дітей.
  1. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції із заявою.

Телефони довіри

 Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

  • Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
  • Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500335;
  • Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
  • Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
  • Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
  • Національна поліція України 102.

 

У шкільному житті, сповненому новими знаннями і цікавими подіями, виникають ситуації приниження чи знущання з однокласників, молодших школярів. Ця проблема у всьому світі має назву «булінг», її потрібно вирішувати усім дорослим.

За інформацією Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), із булінгом у колі однолітків в Україні стикалися близько 67% дітей. Причому, найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування.

Міністерство юстиції України розпочало активну інформаційну роботу #СтопБулінг, адже діти мають право на безпечне дитинство.

В жорстоке двадцять перше століття

В час заздрості, злості і помсти

Пам’ятай, що ти людина.

І не втрачай ні краплі честі.

Коли почуєш грубий сміх

Жорстокість, низькість – не зламайся;

Ти пам’ятай, що ти людина…

Людиною ж і залишайся!

З метою привернення уваги учасників освітнього процесу та громадськості до актуальних для українського суспільства проблем подолання насильства в сім’ї, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі людьми, підтримки людей з інвалідністю та забезпечення рівних прав жінок і чоловіків з 25 листопада по 10 грудня в Конотопській загальноосвітні школі I-III ступенів № 11 проходить Акція «16 днів проти насильства». У рамках цієї акції заплановані та проведені наступні заходи:

– Акція «Світло оксамитового серця» з профілактики ВІЛ/СНІДу, розповсюдження «стрічок підтримки»;

– Інформаційні стіннівки до кожного дня акції;

– Виховний захід та години психолога «ВІЛ – небезпека та її наслідки» 7-11

класи;

– Інтерактивне заняття для учнів 3-х класів «Планета доброти»;

– Проведення тематичних годин спілкування, бесід на тему:

«Стоп насильству!»;

– Виховний захід за участі фахівця Конотопського центру безоплатної вторинної правової допомоги Козіної О.Г. «Твої права – твій захист» ;

– Проведення усного журналу на тему« Сучасне рабство: міфи та факти»

– Інформаційно-просвітницька робота «Стоп булінг» (розміщення інформаційних матеріалів, ознайомлення з буклетами, перегляд тематичних відеороликів).

 

 

ПЛАН

заходів щодо профілактики булінгу

2019/2020 навчальний рік

№ п/п Назва заходу Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний
Інформаційно-профілактичні заходи
1 Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільних батьківських зборах Батьки здобувачів освіти Вересень Директор

Кашуба Т.І.

2 Засідання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі » Класні керівники Жовтень Педагог-організатор

Білоножко М.В.

3 Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» Педагогіч-

ний колектив

Жовтень Психолог школи Яроцька О.А.
4 Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» 1 – 11 Упродовж року Психолог школи Яроцька О.А.
5 Контроль стану попередження випадків  булінгу Нарада при директорі Лютий Педагог-організатор

Білоножко М.В.

6 Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу» Педагогічний колектив Березень Психолог школи Яроцька О.А.
7 Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню Педагогічний колектив Упродовж року Педагог-організатор

Білоножко М.В.

Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти
1 Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків 1-4 Упродовж року Класні керівники
2 Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять 1-11 Упродовж року Класні керівники
3 Перегляд кінострічок відповідної спрямованості 5 – 11 Упродовж року  

Класні керівники

4 Засідання дискусійного клубу старшокласників «Як довіряти й бути вдячним» 9-11 Січень Педагог-організатор

Білоножко М.В.

5 Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творі, на уроках історії 1-11 Упродовж року Класоводи, учителі літератури, історії
6 Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права 1-11 10-14 грудня Класні керівники, учителі правознавства, практичний психолог школи
Психологічний супровід
Діагностичний етап
1 –      Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;

–      опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;

–    діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

–     дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах;

Усі категорії учасників освітнього процесу  

Упродовж року

 

 

 

 

 

(За потребою)

 

Класні керівники,

практичний психолог школи

2 Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах Вересень Практичний психолог

Яроцька О.А.

3 Діагностика стану психологічного клімату класу 1-11 Упродовж року Практичний психолог

Яроцька О.А.

4 Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час 1-11 Упродовж року Практичний психолог

Яроцька О.А.

5 Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу 1-11 Упродовж року Практичний психолог

Яроцька О.А.

6 Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу 1-11 Упродовж року Практичний психолог

Яроцька О.А..

Робота з батьками
1 Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі» 1-11 Упродовж року Класні керівники
2 Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини 1-11 Упродовж року Практичний психолог

Яроцька О.А.

3 Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті» За запитом Січень – Лютий Практичний психолог

Яроцька О.А.

4 Інформаційна робота через інтернет-сторінки Упродовж року Педагог-організатор

Білоножко М.В.