Протидія булінгу

КОНОТОПСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 11

КОНОТОПСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ, СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПЛАН ЗАХОДІВ

СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ  БУЛІНГУ

 НА 2020-2021 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

МІСЯЦЬ ЗМІСТ РОБОТИ ТЕРМІН ВИКОНАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНИЙ ВІДМІТКА

ПРО ВИКОНАННЯ

1.      ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЄЮ САЙТ ШКОЛИ ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ДЕЯКИХ ЗАКОНОДАВЧИХ АКТІВ УКРАЇНИ ЩОДО ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)» ВІД 18 ГРУДНЯ 2018 РОКУ ЗА №2657 – VIII ТА НАКАЗУ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ «ПРО ДЕЯКІ ПИТАННЯ РЕАГУВАННЯ НА ВИПАДКИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) ТА ЗАСТОСУВАННЯ ЗАХОДІВ ВИХОВНОГО ВПЛИВУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ » №1646 ВІД  28.12.2019

2.      РОЗМІЩЕННЯ НА ШКІЛЬНОМУ ВЕБ-САЙТІ, СТОРІНЦІ ФБ, ДОШЦІ ОГОЛОШЕНЬ:

·         ТЕЛЕФОН ДОВІРИ;

·         ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ;

·         ПЛАН ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ;

·         ПРОЦЕДУРИ ПОДАННЯ УЧАСНИКАМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ;

·         ПОРЯДОК РЕАГУВАННЯ  НА ДОВЕДЕНІ ВИПАДКИ БУЛІНГУ У ШКОЛІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ  ОСІБ, ПРИЧЕТНИХ ДО БУЛІНГУ.

ДО 11.09.2020 БІЛОНОЖКО М.В., ЯРОЦЬКА О.А.
3.      СТВОРИТИ КОМІСІЮ З РОЗГЛЯДУ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ ТА ОФОРМИТИ ЖУРНАЛ РЕЄСТРАЦІЇ РІШЕНЬ КОМІСІЇ ДО 07.09.2020 БІЛОНОЖКО М.В.
4.      ВИВЧЕННЯ ЗАКОНОДАВЧИХ ДОКУМЕНТІВ, ПРАКТИК ПРОТИДІЇ ЦЬКУВАННЮ ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ ПРОТЯГОМ РОКУ ПЕДАГОГІЧНИЙ КОЛЕКТИВ
5.      ПРОХОДЖЕННЯ БЕЗКОШТОВНОГО КУРСУ «НЕДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ» НА САЙТІ EDERA, «ПРОТИДІЯ ТА ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ» (ОСВІТНЯ ПЛАТФОРМА «PROMETHEUS») ПРОТЯГОМ РОКУ ПЕДАГОГІЧНИЙ КОЛЕКТИВ
6.      ПРОВЕДЕННЯ РАНКОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ  З МЕТОЮ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ДРУЖНІХ СТОСУНКІВ ПРОТЯГОМ РОКУ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ 1-4-Х КЛАСІВ
7.      КОНСУЛЬТУВАННЯ КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ ПСИХОЛОГОМ, РАДОЮ ПРОФІЛАКТИКИ З ПРОБЛЕМНИХ СИТУАЦІЙ. ПРОТЯГОМ РОКУ ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ
8.      ПРОВЕДЕННЯ КОНСУЛЬТАЦІЙ  ПСИХОЛОГА З ПИТАНЬ ВЗАЄМИН БАТЬКІВ З ДІТЬМИ ПРОТЯГОМ РОКУ ЯРОЦЬКА О.А.
9.      НАДАННЯ РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ ПРОЯВІВ БУЛІНГУ ПРОТЯГОМ РОКУ ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ
10.  СПІВБЕСІДА З КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ДІАГНОСТИКИ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ  ОДИН РАЗ НА СЕМЕСТР ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ
11.   «СКРИНЬКА ДОВІРИ» ПРОТЯГОМ РОКУ ВСІ УЧАСНИКИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
12.  ГОДИНИ ВІДВЕРТОГО СПІЛКУВАННЯ ЗА УЧАСТЮ ПРЕДСТАВНИКІВ ЮВЕНАЛЬНОЇ ПРЕВЕНЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ ЗА ПОТРЕБОЮ БІЛОНОЖКО М.В.
ВЕРЕСЕНЬ 13.  ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ТИЖДЕНЬ З ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ (ЗА ОКРЕМИМ ПЛАНОМ) ВЕРЕСЕНЬ 2020 БІЛОНОЖКО М.В., ЯРОЦЬКА О.А.
14.  ПІДГОТОВКА НАКАЗІВ «ПРО ПОПЕРЕДЖЕННЯ НАСИЛЬСТВА ТА БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ» ТА «ПРО ПОРЯДОК ДІЙ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ВИПАДКУ НАСИЛЬСТВА В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ» 18.09.2020 БІЛОНОЖКО М.В.
15.  ОРГАНІЗАЦІЯ  МЕХАНІЗМІВ ЗВЕРНЕННЯ  ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ СКРИНЬОК ДЛЯ ПОВІДОМЛЕНЬ ПРО ВИПАДКИ НАСИЛЬСТВА ВЕРЕСЕНЬ ЯРОЦЬКА О.А., КЛАСНІ КЕРІВНИКИ
16.  ОНОВЛЕННЯ РОЗДІЛУ ПРО ПРОФІЛАКТИКУ  НАСИЛЬСТВА І РОЗМІЩЕННЯ  НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ  НА САЙТІ ШКОЛИ ВЕРЕСЕНЬ ЯРОЦЬКА О.А.,

ЗИМОВЕЦЬ В.І.

17.  ЗАСІДАННЯ ЧЛЕНІВ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ  «НЕ ДОПУСКАЙ ПРОЯВІВ БУЛІНГУ НАД СОБОЮ. ДОПОМОЖИ ДРУГУ» 28.09.2020 БІЛОНОЖКО М.В.
ЖОВТЕНЬ

ЛИСТОПАД

18.   ПІДГОТОВКА  МЕТОДИЧНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ ДЛЯ  КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ НА ТЕМУ: «ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ КОЛЕКТИВІ» 05.10.2020 БІЛОНОЖКО М.В.
19.  КОНСУЛЬТУВАННЯ З ПИТАНЬ ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЯРОЦЬКА О.А.

КЛАСНІ КЕРІВНИКИ

20.  РОЗРОБКА ПАМ’ЯТКИ «МАРКЕРИ БУЛІНГУ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЯРОЦЬКА О.А.
21.   ПЕРЕВІРКА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ДОСТУПНОСТІ ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ТА НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ З ПРОФІЛАКТИКИ НАСИЛЬСТВА ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ БІЛОНОЖКО М.В.
ЛИСТОПАД 22.  РОЗВИВАЛЬНЕ ЗАНЯТТЯ «Я ТА ІНШІ» ЛИСТОПАД 2020 КЛАСОВОДИ 2-Х КЛАСІВ
23.  ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО СЕМІНАРУ  ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ), ПОРЯДКУ ТА ЗАХОДІВ РЕАГУВАННЯ ОСІННІ КАНІКУЛИ БІЛОНОЖКО М.В., ЯРОЦЬКА О.А.,

ЗАЛУЧЕНІ ФАХІВЦІ

24.  ІМІТАЦІЙНА ГРА ДЛЯ УЧНІВ 5-8 КЛАСІВ «ЖЕРТВА У ДИТЯЧОМУ КОЛЕКТИВІ. ЯК НАВЧИТИ ШКОЛЯРА ПРОТИДІЯТИ БУЛІНГУ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ

5-8 КЛАСІВ

25.  ПРОВЕДЕННЯ АКЦІЇ «16 ДНІВ ПРОТИ НАСИЛЬСТВА» (ЗА ОКРЕМИМ ПЛАНОМ)

ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ(ЗА ОКРЕМИМ ПЛАНОМ)

23.11.2020- 10.12. 2020 ЯРОЦЬКА О.А., КЛАСНІ КЕРІВНИКИ 1-11 КЛАСІВ, БАТЬКИ
ГРУДЕНЬ 26.  ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДІВ В РАМКАХ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ТИЖНЯ ПРАВА «СТОП БУЛІНГУ»(ЗА ОКРЕМИМ ПЛАНОМ) 07.12.2020-11.12.2020 БІЛОНОЖКО М.В., КЛАСНІ КЕРІВНИКИ
27.  ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «СПІЛКУЄМОСЯ МІЖ СОБОЮ» 17.12.2020 ЯРОЦЬКА О.А,

УЧНІ 8-Х КЛАСІВ

28.  ТЕМАТИЧНІ БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ В КЛАСАХ, АНКЕТУВАННЯ БАТЬКІВ ПРО БЕЗПЕКУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ З 21.12.2020 КЛАСНІ КЕРІВНИКИ
29.  ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «КІБЕРБУЛІНГ ЯК ПРОБЛЕМА ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ» ( 7–МІ  КЛАСИ) 11.12.2020 КЛАСНІ КЕРІВНИКИ

7-Х КЛАСІВ

30.  АНОНІМНЕ АНКЕТУВАННЯ УЧНІВ 5-11 КЛАСІВ ПРО ВИПАДКИ НАСИЛЬСТВА У ШКОЛІ 27.12.2019 ЯРОЦЬКА О.А.,

КЛАСНІ КЕРІВНИКИ 5-11-Х КЛАСІВ

СІЧЕНЬ 31.  КРУГЛИЙ СТІЛ ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ «БЕЗПЕЧНА ШКОЛА. МАСКИ БУЛІНГУ» ЗИМОВІ КАНІКУЛИ ЯРОЦЬКА О.А.
32.  ЗАСІДАННЯ КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ НА ТЕМУ: «БУЛІНГ У ДИТЯЧОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ПРИЧИНИ, НАСЛІДКИ ТА ШЛЯХИ ЙОГО ПОДОЛАННЯ» ЗИМОВІ КАНІКУЛИ БІЛОНОЖКО М.В.
33.  СПІВБЕСІДА З КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ДІАГНОСТИКИ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ І СЕМЕСТРУ ЯРОЦЬКА О.А.
34.  ОНЛАЙН-ОПИТУВАННЯ «БУДУЄМО ДІМ БЕЗ НАСИЛЬСТВА» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЯРОЦЬКА О.А., УЧНІ 5-7 КЛАСІВ
35.  ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «МОВА ЗНУЩАННЯ: ЯК ВІДРІЗНИТИ БУЛІНГ ВІД «СТЬОБУ»» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ
ЛЮТИЙ 36.  ДІАГНОСТИКА СТОСУНКІВ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ. АНКЕТУВАННЯ УЧНІВ ТА ВЧИТЕЛІВ ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЯРОЦЬКА О.А.
37.  ІНТЕРАКТИВНЕ ЗАНЯТТЯ «ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЯРОЦЬКА О.А.,  УЧНІ 10 КЛАСУ
38.  ДЕНЬ БЕЗПЕЧНОГО ІНТЕРНЕТУ 2021 ПІД ГАСЛОМ «РАЗОМ ДЛЯ НАЙКРАЩОГО ІНТЕРНЕТУ» 11.02.2021 ВЧ. ІНФОРМАТИКИ
39.  ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «ПРОБЛЕМА БУЛІНГУ ОЧИМА ПІДЛІТКА» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ

9-Х КЛАСІВ

40.  ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «БЕЗПЕЧНИЙ ІНТЕРНЕТ. КІБЕРБУЛІНГУ – НІ!» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ

10-Х КЛАСІВ

БЕРЕЗЕНЬ 41.  КОНКУРС ПЛАКАТІВ ПРОТИ НАСИЛЬСТВА «ПСИХОЛОГІЧНЕ ТА ФІЗИЧНЕ НАСИЛЬСТВО У ШКОЛІ. ХТО МАЄ ВІДПОВІДАТИ ЗА ЗАКОНОМ?» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ БІЛОНОЖКО М.В.
42.  ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «ПРОФІЛАКТИКА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ЯРОЦЬКА О.А., УЧНІ 9-Х КЛАСІВ
43.  РОЗВИВАЛЬНЕ ЗАНЯТТЯ «ЯК ПРИБОРКАТИ ВЛАСНИХ ДРАКОНІВ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ 3-Х КЛАСІВ
44.  ПЕДРАДА « БУЛІНГ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ – ЧИННИКИ ВИНИКНЕННЯ ТА ІСНУВАННЯ, СПОСОБИ ЗАПОБІГАННЯ У КЛАСНИХ КОЛЕКТИВАХ » 22.03.2021 БІЛОНОЖКО М.В.
КВІТЕНЬ 45.  ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ «ОБЕРИ БЕЗПЕЧНИЙ ШЛЯХ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ КЛАСНІ КЕРІВНИКИ 4-Х КЛАСІВ
46.  МІНІ – ТРЕНІНГ «ЯК НАВЧИТИ ДІТЕЙ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ В ІНТЕРНЕТІ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ВЧ. ІНФОРМАТИКИ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
47.   ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ «КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ З ЛЮДЬМИ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ, УЧНІ 8-Х КЛАСІВ
48.  ВИГОТОВЛЕННЯ ПАМ’ЯТКИ «ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ
ТРАВЕНЬ 49.  ЗАГАЛЬНОШКІЛЬНИЙ КВЕСТ «БУЛІНГУ-НІ» ПРОТЯГОМ МІСЯЦЯ БІЛОНОЖКО М.В., ЯРОЦЬКА О.А.
50.  ПРОВЕДЕННЯ МОНІТОРИНГУ БЕЗПЕЧНОСТІ ТА КОМФОРТНОСТІ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ШЛЯХОМ АНКЕТУВАННЯ ОСТАННІЙ ТИЖДЕНЬ ТРАВНЯ ЯРОЦЬКА О.А.
51.  ЗВІТ ПРО ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ЗАХОДІВ ІЗ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ. ОСТАННІЙ ТИЖДЕНЬ ТРАВНЯ БІЛОНОЖКО М.В.

Булінг

  1. Закон України «Провнесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року №2657 –VІІІ»
  2. Лист МОН України від 29.01.2019 № 1/9-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Провнесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року №2637 –VІІІ»  (управлінський та просвітницький підхід).

Інформація для батьків, вчителів та учнів.

Психологічне та фізичне насилля серед дітей шкільного віку, його види і поради батькам, педагогам та дітям як діяти у складних ситуаціях

                                «ЩО ТАКЕ БУЛІНГ?»

Хто з батьків не мріє, щоб його дитина виросла найрозумнішою, найвродливішою, найсильнішою, найдобрішою і наймужнішою, хто не сподівається, що люди поважатимуть сина чи доньку за працьовитість і знання справи, за вихованість. Одним словом, ми мріємо про всебічну досконалість наших дітей.

Проте, на життєвій ниві нашим дітям доводиться зустрічатися з різними перешкодами, які ми досить часто можемо не помічати. Це і підліткові кризи, і шкільні непорозуміння,конфлікти, навіть жорстокість та насилля. Щодо останнього, то на сьогодні це явище отримало ім’я «булінг».

 Булінг – від англ. bulli – хуліган, залякувати. Це навмисна повторювана поведінка, що проявляється у вигляді цькування, бойкоту, насмішок, дезінформації, знищення особистих, речей, побиття. Це небажана агресивна поведінка дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

Види булінгу можна об’єднати у групи словесного (вербального), фізичного, соціального (емоційного) та електронного (кібербулінг) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу.

Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей. Найчастіше булінг відбувається в таких місцях, де контроль з боку дорослих менший або взагалі його нема. Це може бути шкільний двір, коридори, роздягальні, вбиральні, сходи, спортивні майданчики. Найчастіше дитина піддається знущанням і поза територією школи, наприклад на шляху до дому, а також у соціальних мережах.

 Найчастіше жертвами булінгу стають діти, які мають:

–         фізичні вади – погано чують, носять окуляри, фізично слабкі;

–         відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні діти»);

–         деякі захворювання: заїкання, порушення мовлення, порушення письма;

–         особливості поведінки – замкнуті чи імпульсивні, тривожні;

–         слабо розвинені гігієнічні навички (носять брудні речі, мають неприємний запах);

–         обдарованість, видатні досягнення.

 Наслідки для жертви булінгу.

Розлади психіки. Навіть одиничний випадок булінгу залишає глибокий емоційний шрам, що вимагає спеціальної роботи психолога. Дитина стає агресивною і тривожною, що переходить і в доросле життя. У неї виникають проблеми у поведінці. Вона схильна і до депресій, і до суїциду.

Складнощі у взаєминах. Шанси стати жертвами мобінгу на робочому місці у людей, які пережили булінг в дитинстві, зростають в багато разів. Світова статистика стверджує, що дорослі, які перенесли знущання в дитинстві, в більшості своїй залишаються самотніми на все життя, їм важче підніматися кар’єрними сходами.

Хвороби. Результатом булінгу дуже часто бувають фізичне нездужання.

Щоб убезпечити своїх дтей від булінгу батькам варто дотримуватись певних правил:

  • Спілкування з дітьми і довіра. Спільна рибаловля і походи. Це час, щоб зупинитися і вислухати дитину, дізнатися про її переживання. З дитиною потрібно розмовляти. Ніколи не обвинувачувати і не засуджувати її
  • Розумний контроль. Правила мають бути чіткими, але прозорими, підкреслює вона. Втім, контроль – це вторинне. Головне – довіра і хороші стосунки.
  • Відверто про небезпеки. Потрібно відверто говорити з ними про всі ризики, щоб діти розуміли, якими будуть наслідки їхньої необережності. Такі відверті розмови також сприяють взаємній довірі і захищають від небезпечних захоплень в інтернеті.
  • Тривожні дзвіночки. Слід негайно бити не сполох, якщо дитина проводить в інтернеті більш як три години на день, тобто якщо дитина мовчазна, має поганий апетит, не має інтересу до життя та не має інших захоплень й інтересів поза інтернетом.

Головною умовою протидії булінгу та його виникненню є співпраця батьків, вчителів та психолога, розуміючи один одного та наших дітей нам під силу викорінити дане явище. Забезпечивши підтримку та розуміння підростаючому поколінню.

Як вчителю не стати жертвою булінгу

https://nus.org.ua/articles/yak-vchytelyu-ne-staty-zhertvoyu-bulingu/

stopbullying.com.ua

Як виявити жертву цькування у школі. Алгоритм для батьків https://glavcom.ua/specprojects/stopbullying/yak-viyaviti-zhertvu-ckuvannya-u-shkoli-algoritm-dlya-batkiv-469447.html

https://www.youtube.com/watch?v=BzXb7J8FMcw

Порядок реагування

на доведені випадки булінгу (цькування)

  1. Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу (цькування),  визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то керівник навчального закладу в обов’язковому порядку повідомляє про це  уповноваженим підрозділам:
  • Ювенальній поліції сектору превенції Конотопського відділу Національної поліції;
  • Службі у справах дітей.
  1. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції із заявою.

Телефони довіри

  • Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
  • Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
  • Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500

335;

  • Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
  • Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
  • Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
  • Національна поліція України 102.

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ЩОДО ТЕМИ АНТИБУЛІНГУ

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya-bulingu/korisni-posilannya-shodo-temi-antibulingu

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf

Анкета:

  1. Я розумію, що в класі відбувається цькування, якщо бачу наступне:
  2. Я розумію, що в класі сприятлива атмосфера, якщо бачу наступне:
  3. До яких наслідків може привести цькування в школі:

– для жертв цькування:

– для переслідувачів:

– для свідків цькування :

– для усього класу:

– для педагогів:

  1. За якими ознаками я відрізняю ситуацію, де потрібно втручання дорослого, від ситуації, де діти можуть розібратися самі:
  2. Які я знаю способи реагування педагогів на ситуації цькування одних дітей іншими:
  3. Які із способів, які я реально пробував (а), я вважаю ефективними:
  4. Які із способів, які я реально пробував (а), я вважаю неефективними:
  5. Які дії педагога можуть посилити цькування в класі:
  6. Чому в класі може складатися ситуація цькування одних дітей іншими:
  7. Що в поведінці дитини може призводити до того, що він стає об’єктом
  8. Чому деякі хлопці в класі поводяться як агресори:
  9. Чому деякі хлопці при відповіді вибирають термін “не втручатися”:
  10. У мене особисто викликають тривогу ситуації у відносинах між дітьми, коли:
  11. У школі, де я працюю, є особливості, які сприяють виникненню цькування :
  12. У школі, де я працюю, є особливості, які перешкоджають виникненню цькування :

ПАМ`ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

Що таке «булінг» та чому про нього треба знати всім батькам

Булінг – це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.

Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.

Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.

Як зрозуміти,  дитина є жертвою булінгу

  • Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.
  • Вони не беруть участь у спільній класній діяльності, соціальних заходах.
  • Часто у дитини змінюється поведінка: вона усамітнюється, поводить себе незвичайно. 
  • Дитина починає губити гроші або речі, приходить додому у порваному одязі чи з поламаними речами. Коли ви її запитуєте, що трапилося – не можуть реалістичо пояснити.
  • Може почати говорити про те, що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.
  • Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
  • Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
  • Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.
  • Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.

Чому діти стають жертвами булінгу

Психологи визначають декілька основних причин:

  • Занижена самооцінка.Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.
  • Домашня атмосфера.Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти – нещасна, хвора, росте без батька…Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.
  • Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

Що робити батькам

  • У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
  •  Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
  • Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
  •  Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
  •  Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
  • Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).
  • Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.
  •  Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
  • Пам’ятайте, що ситуацію булінгу можна вирішити за допомогою спеціалістів, керуючись наступною схемою: класний керівник – спеціалісти соціально – психологічної служби – заступники директора –  директор школи. 
  • Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
  • Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до спеціалістів шкільної соціально – психологічної служби, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.
  •  Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
  • Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
  • Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

 Як допомогти дитині-агресору

Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина – агресор, радимо: 

  •  Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що “всі так роблять”, або “він заслуговує на це”.
  • Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.
  •  Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як “хлопчики завжди будуть хлопчиками” або “глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства”.
  •  Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
  • Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
  • Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.
  • Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв’язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
  • Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.
  • Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
  • Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.

Чому важливо вчасно відреагувати

Булінг впливає на всіх, хто бере в ньому участь або спостерігає, та має деструктивні наслідки в майбутньому житті.

Ті, хто піддаються булінгу:

  • Втрачають відчуття емоційної та фізичної безпеки, довіри до місця, у якому мають перебувати щодня;
  •  Відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань;
  • Втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотності;
  • Втрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчуванням (анорексії та булімії), емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).

Ті, хто булять:

  • Частіше за інших потрапляють у ситуації, де проявляється насилля та порушуються закони;
  • Частіше беруть участь у бійках, причетні у вандалізмі, залучаються до ранніх статевих стосунків, мають досвід вживання алкоголю та наркотичних речовин.

Ті, хто вимушені спостерігати:

  • Часто страждають від відчуття безпорадності, етичного конфлікту: втрутитись у ситуацію булінгу чи ж залишитись осторонь;
  • Потерпають від депресивних станів, намагаються менше відвідувати школу.

Рекомендації учням щодо уникнення булінгу

  • Уникай агресора та перебувай у товаристві друзів.Не заходь у туалет, якщо булер знаходиться там, не ходи в роздягальню, коли немає нікого поруч. Постійно перебувай у товаристві приятеля, щоб не залишатися наодинці з недругом. Перебувай в оточенні приятелів у коридорах або перерві – скрізь, де можна зустріти булера, по дорозі додому, у транспорті. Запропонуй теж саме своєму другу.
  • Стримуй гнів.Розхвилюватись у зв’язку зі знущанням природно, але саме цього й домагається булер. Це дає йому змогу відчувати себе сильнішим. Намагайся не реагувати плачем, не червоній і не переймайся. Це вимагає значної кількості тренувань, але це корисна навичка дати відсіч агресору. Іноді корисно практикувати стратегію приведення себе в повну рівновагу, наприклад, рахувати до десяти, записувати свій гнів на аркуші паперу, робити глибокий вдих або просто йти. іноді треба навчити незмінний вираз обличчя, поки ти не позбудешся небезпеки.
  • Дій хоробро, іди та ігноруй агресора. Твердо і чітко скажи йому, щоб він припинив, а потім розвернутися і піти. намагайся ігнорувати образливі зауваження, наприклад, демонструй байдужість чи вдавай, що ти захоплений бесідою по мобільному телефону. Ігноруючи булера, ти показуєш, що він тобі байдужий.
  • Зрештою він, мабуть, стомиться діставати тебе. Усунь правокаційні чинники. Якщо булер вимагає від тебе грошей на обід, принось обід із собою, кажи, що батьки не дають тобі грошей. Якщо він намагається відібрати твій музичний плеєр, айфон, планшет – не бере його в школу.
  • Розкажи дорослим про знущання. Учителі, психолог, соціальний педагог, класний керівник, директор школи, батьки  допоможуть припинити знущання, а в разі її систематичного характеру – звернуться до компетентних органів захисту прав дитини.
  • Поговори з кимось, кому ти довіряєш: із працівниками школи, братом, сестрою або другом.вони можуть запропонувати деякі корисні поради та виправити ситуацію, також це допоможе тобі відчути себе менш самотнім.

                                            ПАМ’ЯТКА для батьків

«Як припинити знущання з дитини в школі та допомогти їй»

  • 1. Передусім необхідно вдома ліквідувати атмосферу, що сприяє перетворенню дитини на «жертву». Ніякої надмірної опіки чи, навпаки, деспотизму, покарань та побиття за провину.
  • 2. Окрім того, необхідно обов’язково запитувати дитину, як справи в школі, маючи на увазі не лише оцінки, а й відносини з однокласниками. Обережно ставте запитання, оскільки цькування може бути не лише відкритим, а й прихованим, пасивним, наприклад: не бажання сидіти за однією партою, грати в одній команді, ігнорування тощо. Якщо ви відчули певні негаразди, поговоріть з дитиною та її класним керівником.
  • 3. Якщо булінг уже відбувся, зважте його масштаби. Якщо це проблема між двома дітьми, яка може бути залагоджена власними силами, краще надати дитині можливість самостійно розібратися та навчитися самостійно відстоювати власні інтереси.
  • 4. Якщо знущання набуло вже великих розмірів, проаналізуйте разом з дитиною, чи зможе вона сама захистити себе та відновити свій авторитет у класі. Наприклад, якщо дитину дражнять через надмірну вагу, варто записати її на спортивну секцію.
  • 5. Якщо ваша дитина дуже скромна та невпевнена у собі – допоможіть їй стати впевненішою, адже підвищення самооцінки робить людину врівноваженішою та терпимою до цькувань оточуючих. З’ясуйте, які гуртки відвідують її однокласники, чим займаються у позаурочний час. Можливо, вашій дитині теж захочеться відвідувати якусь із цих секцій, у результаті чого вона зможе встановити контакт із деякими однокласниками. Заохочуйте дитину до активної участі в загальношкільних заходах, які зближують дітей та допомагають їм набути впевненості у собі.
  • 6. У особливо важких випадках, якщо ваша дитина з певних причин стала вигнанцем у класі, приверніть увагу класного керівника та шкільного психолога до проблеми. У цьому випадку вам необхідна буде допомога фахівців.

Дії батьків у разі вербального булінгу

  • Передусім учіть своїх дітей поваги. На прикладі власної моделі поведінки зміцнюйте їхню думку про те, що кожен заслуговує доброго ставлення: дякуйте вчителям, хваліть дитину та її друзів, виявляйте добре ставлення до працівників магазинів, бібліотек, транспорту, будь-яких закладів. Розвивайте самоповагу дітей і вчіть їх цінувати свої сильні сторони. Найкращий захист, який можуть запропонувати батьки, – це зміцнення почуття власної гідності й незалежності своєї дитини та її готовності вжити заходи в разі потреби. Обговорюйте й практикуйте безпечні, конструктивні способи реагування вашої дитини на слова або дії булера. Разом придумайте основні фрази, які дитина може сказати своєму кривднику переконливим, але не ворожим тоном, наприклад: «Твої слова неприємні», «Дай мені спокій», або «»Відчепись», «Ти робиш мені боляче, я можу зробити тобі так само», «Я не буду терпіти знущання».
  • Якщо дитина повідомляє вам, що вона або ще хтось піддається знущанням, булінгу, підтримайте її, похваліть за те, що вона набралася сміливості й розповіла вам про це, зберіть інформацію (але не варто сердитись і звинувачувати саму дитину). Наголосіть на різниці між доносом із метою просто завдати комусь  неприємностей та відвертою розмовою з дорослою дитиною, яка може допомогти.завжди вживайте заходи проти знущань, булінгу, особливо якщо насильство набуває важких форм або постійного характеру, зв’яжіться з учителем, соціальним педагогом, психологом або директором школи вашої дитини, щоб контролювати ситуацію доти, доки вона не припиниться.

Дії батьків у разі фізичного булінгу

  • Якщо ви підозрюєте, що вашу дитину піддають фізичному насильству, почніть випадкову розмову – спитайте, як справи в школі, що відбувається під час перерви, по дорозі додому. На основі відповідей з’ясуйте в дитини, чи поводив хто-небудь себе образливо стосовно неї. Намагайтеся стримувати емоції. Наголосіть на важливості відкритого, постійного зв’язку дитини з вами, учителями або шкільним психологом. Документуй дати і час інцидентів, пов’язані зі знущаннями, відповідну реакцію залучених осіб та їхніх дій. Не звертайтеся до батьків розбишак, щоб вирішити проблему самостійно. Якщо фізичне насильство над вашою дитиною продовжується й вам потрібна додаткова допомога за межами школи, зверніться до місцевих правоохоронних органів. Є закони про боротьбу із залякуванням і домаганнями, які передбачають оперативні корегувальні дії.

Дії батьків у разі кібербулінгу

  • Повідомлення образливого характеру можуть поширюватись анонімно й швидко, що призводить до цілодобового кіберзалякування, тому спочатку встановіть домашні правила користування Інтернетом. Домовтеся з дитиною про тимчасові обмеження, що відповідають віку. Будьте обізнаними щодо популярних і потенційно образливих сайтів, додатків і цифрових пристроїв перш ніж ваша дитина почне використовувати їх. Дайте дитині знайти, що ви маєте намір відстежувати її діяльність в Інтернеті. Скажіть їй  про те, що коли вона піддається кіберзалякуванню, то не повинен реагувати або провокувати кривдника. Замість цього їй необхідно повідомити про все вам, щоб ви змогли роздрукувати провокаційні повідомлення, враховуючи дати і час їхнього отримання. Повідомте про це в школі та Інтернет-провайдеру. Якщо кіберзалякування загострюється й містить погрози та повідомлення явного сексуального характеру, зверніться до правоохоронних органів.        

Пам’ятка для жертв булінгу

  • Не протиставляй собі колективу. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть з агресивно налаштованими до тебе членами колективу.
  • Не принижуй інших: не обзивайся, не бийся, не погрожуй.
  • Захищайся: твердо, не переходячи в атаку, не дозволяй принижувати себе, показуй, що можеш постояти за себе.
  • Наберися терпіння: те, що відбулося, не триватиме довго.
  • Розбирайся в причинах, але не займайся самознищенням, не звинувачуй себе ні в чому.
  • Говори впевнено, але тактовно, коли розмовляєш із булером, стій прямо, поводься спокійно, не бійся, не кричи й тим більше не провокуй бійку.
  • Кажи «НІ» й не почувайся винним.
  • Шукай підтримки в працівників школи, друзів, батьків. Вони допоможуть тобі вистояти.
  • Не мовчи! Розповідай про знущання та насильство над собою. Це допоможе швидше припинити протиправні дії.
  • Звертайся до компетентних органів, що мають захищати твої права, отримуй інформацію щодо власного захисту.

Загальні правила поведінки

  Правила поведінки учнів базуються на чинному законодавстві України.

 Учень приходить до закладу освіти за 10-15 хв. до початку навчальних занять, займає своє робоче місце, готує все необхідне навчальне приладдя до уроку.

Заклад освіти  – територія, на якій не місце будь-яким видам зброї, в т. ч. ножам, вибуховим, вогненебезпечним речовинам, алкогольним напоям, цигаркам, наркотикам, токсичним речовинам.

 Іти зі школи та її території можна лише з дозволу вчителів або медичної сестри (попередньо узгодивши з батьками).

У разі пропуску занять учень   приносить  класному керівнику довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності на заняттях.

Учні бережуть майно школи,   охайно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території школи.

Учні, які  знайшли загублені або забуті речі,   відносять їх   класному керівнику або черговому вчителю.

Заклад освіти  – територія, на якій не місце фізичному насильству, залякуванню і знущанню над людиною або твариною.  

Кожен учень    вчасно приходить на заняття.

Кожен учень   вчасно старанно виконує домашні завдання та доручення вчителя.

Під час занять учні не   вживають їжу і  не займаються іншими справами, які не стосуються навчання.

Якщо під час занять необхідно вийти, то учень просить  дозволу.

Після дзвінка з уроку  учні залишають клас.

Учень   в коректній формі відстоює свій погляд і переконання при обговоренні    питань.

Учні  знають і дотримуються правил техніки безпеки.

Учні дотримуються встановленого в закладі освіти дрес-коду.

                                                                                                            Порядок реагування

на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу

1.У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.

2.Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання.

3.Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:

– якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;

– якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.

4.Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.

5.Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Порядок подання та розгляду заяв

про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти

  1. Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
  2. Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
  3. Здобувач освіти, який став свідком булінгу у школі, зобов’язаний повідомити про це вчителя, вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти .
  4. Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
  5. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
  6. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
  7. Якщо випадок цькування був одноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
  8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
  9. Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.
  10. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу.
  11. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

 

  1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
  2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали сторін.
  3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
  4. Комісія створюється наказом керівника закладу.
  5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи.
  6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
  7. Якщо Комісія визначила що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
  8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
  9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
  10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
  11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

Терміни подання та розгляду Заяв

 

  1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування),а також подати Заяву.
  2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
  3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
  4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.
  5. Керівник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня

 

Телефони довіри

 

З метою запобігання випадків булінгу (цькування) в закладах освіти 

 Міністерством освіти і науки в 2019-2020 роках видані документи:

•  наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» (лист Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 14.02.2020 № 02/11-02/418);

• лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 № 1/9-80 «Про затвердження наказу Міністерства освіти і науки України від 28 грудня 2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»» (лист Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 14.02.2020 № 02/11-02/418);

•  лист Міністерства освіти і науки України від 20.03.2020 № 6/480-20 «Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти» (лист Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 24.03.2020 №02/11-02/768);

•   накази Міністерства освіти і науки України: від 26.02.2020 № 293 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти» та від 20.03.2020 № 420 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293» (лист Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 24.03.2020 №02/11-02/768);

•  лист Міністерства освіти і науки України від 13.04.2020 № 1/9-207 «Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 (лист Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 14.04.2020 № 02/11-02/907)

Корисні посилання щодо теми антибулінгу

     Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби

    Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти

  Кодекс безпечного освітнього середовища

  Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом.Базові навички медіації»
  Освітня програма гуртка «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації»
  Освітня програма факультативу «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» 

 Сайт –  stopbullying.com.ua

 Посібник для батьків учнів початкових і середніх шкіл “Булінг – ми всі можемо допомогти це зупинити”

 Посібник для вчителя “Не смійся з мене”. Профілактика булінгу.

 Навчально-методичний посібник  для соціальних педагогів, практичних психологів та вихователів “Не смійся з мене: просвітницько-профілактична програма тренінгових занять”

 Навчально-методичний посібник «Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі»

 Дослідження Українського інституту дослідження екстремізму “Стоп шкільний терор. Особливості цькувань у дитячому віці”

 Програма тренінгових занять для учнів 5-11 класів “СТОП-Булінг”

Методичні рекомендації “Кібер-булінг або агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захисту дитини”

 Методичні рекомендації “Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі”














Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *